vestnik

Matjaž Geder: Priprave na improvizacijo v MGLC

A. Nana Rituper Rodež, 31. 10. 2018
fotografija Jaka Babnik/ arhiv MGLC
Matjaž Geder: Mladike, monoprint, 2018.
Aktualno

Matjaž Geder, grafik in likovni pedagog, je sprejel povabilo, za razstavo v Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani. Predstavlja se s svojimi najnovejšimi deli z naslovom Priprave na improvizacijo in serijo novih tiskov, narejenih posebej za to priložnost. Pravi, da svojim delom, monoprintom da le eno priložnost, da zaživijo ali pa jih uniči. 


Kustos razstave in avtor spremnega besedila umetnostni zgodovinar Božidar Zrinski je o avtorju in njegovem delu zapisal, da se vsakega grafičnega lista loti premišljeno in potrpežljivo, saj želi najprej obvladati snov, da jo lahko pozneje ustvarjalno in konceptualno nadgradi z improvizacijo. Pri tem se ne uklanja zahtevam umetnostnega trga in razstavljanja, svoji osebni ustvarjalni ihti pa prireže krila in jo z razmislekom pripravi na čas, ko bo lahko poletela brez strahu.

3ee229f87a953e5e6b2e2363aa11685b
Neznan
Mednarodni grafični likovni cventer v Ljubljani.


»Koncepte in matrice dolgo gnete v mislih, in šele ko se pojavi prava spodbuda, motiv ali predmet, jih odtisne. Vendar jim da samo eno priložnost, da zaživijo in obstanejo, saj dela v tehniki monoprinta, ki jo kombinira z raznimi drugimi tehnikami, kot so suha igla, kolažni in visoki tisk.«Tako je vsak njegov monoprint rezultat načrtne improvizacije, je tudi nepredvidljiv, dokler papirja ne »odlepi« od matice. Ker pa improvizacija kdaj odtava po svoje ali ne dopusti zadovoljivega odtisa, se nemalokrat zgodi, da Geder z odtisom ni zadovoljen, število raztrganih in uničenih odtisov pa naraste.

af774bbd89c4463cc95f6cba55da05c7
Arhiv Mglc
Matjaž Geder razstavlja v MGLC


Geder dela kot likovni pedagog na Osnovni šoli II v Murski Soboti in to zaznamuje tudi njegovo delo. Ravno stik delovnega okolja in osebnih ustvarjalnih ambicij se izrazito pokaže na njegovih zadnjih monoprintih, nastalih v letu 2018, na katerih je podlaga odtisnjena šolska miza, ugotavlja Zrinski. Geder spretno uporabi sproščeno, otroško in pogosto nagajivo »okraševanje« šolskih miz, ki so veliko več kot del šolskega pohištva. »Z interakcijo učencev postanejo tudi svojevrstne sporočilne table, oglasne deske in prostor, na katerem se anonimno prenašajo zbadljive čačke, komentarji, simpatije in razne otroške tegobe.« Odtise miz je nadgradil in dopolnil z lastnimi premisleki in likovnimi formami.

9d5ee213f66ddaffb553f37ed8e959e7
Jaka Babnik, Arhiv MGLC
Matjaž Geder: Vse po starem, monoprint, 2018.


Posebnost monoprintov Matjaža Gederja so tudi naslovi, saj nazorno opredelijo motiv, vendar kljub temu z besedno igro nakazujejo skriti pomen ali misel, ki je ne moremo najti na površini odtisa. Kot primer Zrinski omeni grafiko Mladika, na kateri lahko vidimo odtise rastlinskih poganjkov in trte, v ozadju pa je razpoznavna nagajiva otroška risba, vrezana v šolsko mizo.

3ba79fe98fa40f8cd32c8858dc49d5c4
Matjaž Geder: Leti, monoprint, 2018.

Kustos sklene, da se Gederjeve grafike s konceptualno zasnovo, likovno dovršenostjo in pripovedno gostobesednostjo sprehajajo po robu grafičnega medija in tu in tam zdrsnejo v slikarstvo, kar jih dela neponovljive in originalne. Razstava Priprave na improvizacijo je v MGLC, kjer je hkrati pregledna razstava slovenskega grafika Rika Debenjaka, na ogled do 11. novembra.

43dea07b3106a08ff0c367a333e66ca3
Urška Boljkovac
Razstavo Matjaža Gederja si lahko ogledate v ljubljanskem MGLC-ju do 11. novembra.

Matjaž Geder grafika monoprint Mednarodni grafični likovni center